Az alábbi példában már a számlázásnál tartunk, a 220Volt Magyarország Kft.-nek szeretnénk számlát kiállítani. A számla nyomtatásakor azonban az alábbi hibaüzenet ugrik fel:
A hibaüzenet arra utal, hogy az ügyféltörzsben a 220Volt Magyarország Kft.-nek a címadatai közül a háromból (közterület neve, közterület jellege, valamint házszáma) legalább az egyik nincs megadva:
Mint látható, ez így is van és kezdetben minden ügyfél esetében így is lesz, tekintettel arra, hogy az Önök programjában eddig a következő mezők nem is voltak:
- Ker. (kerület),
- Közter (közterület jellege),
- Hsz (házszám),
- ép (épület),
- lpcs (lépcsőház),
- em (emelet) és ajtó...
- ... továbbá eddig a közter neve (közterület neve) mező egyszerűen csak "cím" volt, ahova eddig egybe beírhatták a cím összes, várost követő részét
2015 végén ugyanakkor az Önök ügyféltörzsét is kiegészítettük a fenti mezőkkel, tekintettel arra, hogy a számlázóprogramoknak 2016. január 1-jétől adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás" elnevezésű funkcióval kell rendelkezniük és ebben az adatokat a NAV által előírt struktúrában kell tudni átadni - a címeket például a fent leírt mezőkre bontva.
A fenti példánál maradva: amennyiben a program engedné, hogy a 220Volt Magyarország Kft.-nek a számlát úgy állítsa ki, hogy a "Váci út 1-3." egy mezőben (a közterület nevében) maradjon, akkor később, ha a NAV kéri, nem tudná ezt a számlát az általa megkövetelt bontásban kiexportálni. Az alábbi (fent már látott) hibaüzenet ezért ugrik fel:
Az Igen-re kell kattintani, ami azt jelenti, hogy a fenti probléma miatt a címet a számla nyomtatását megelőzően a NAV által kért módon szét szeretné bontani (ha a Nem-re kattint, akkor a címet nem kell szétbontania, de így 2016.01.01. után a 220Volt Magyarország Kft.-nek számlát sem állíthat már ki.
FIGYELEM! A szétbontást - amely gyorsan megy (ld az alábbiakat) minden esetben a felhasználóknak kell megcsinálniuk (a program automatikusan nem végzi el (nem képes elvégezni))! De a bontást természetesen csak egyszer kell megcsinálni, mert utána az ügyféltörzsben a példánkban szereplő 220Volt Magyarország Kft. már a NAV által megkövetelt módon rögzített címmel fog szerepelni.
Ha tehát az Igen-re kattintottunk, akkor elkezdhetjük a cím szétbontását, melyhez először a szűrőablak jelenik meg, ahova majd a Név (minta) mezőbe a 220Volt Magyarország Kft.-t (vagy annak egy részét és a végére %-ot) fogjuk beírni, hogy az Ügyféltörzsben ez a cég megnyíljon és a bontást megcsinálhassuk:
Amikor megnyílik az Ügyféltörzsben a 220Volt Magyarország Kft., akkor látható, hogy még a régi, "nem NAV-kompatibilis" módon szerepel a címe:
A feladat csak annyi, hogy a címet az alábbiak szerint szétbontsuk:
Majd pedig a változtatást elmentsük:
A mentést követően az Ügyféltörzset be kell zárni és vissza lehet menni a számlázásba, ahol 220Volt Magyarország Kft. címadatai már megbontva fognak szerepelni és így a számla kiállítható lesz:
FIGYELEM! A program azt nézi, hogy a Közter. neve (Közterület neve), a Közter (közterület jellege) és a hsz (házszám) mezők ki lettek-e töltve, hiszen bármilyen cég is legyen, ez a három adata biztos, hogy van. Természetesen lehet, hogy az adott cég olyan (úgy lett már korábban felvéve vagy újként úgy kerül felvitelre), hogy megadjuk hozzá a Ker (kerületet) és vagy épületet, lépcsőházat, emeletet, ajtót. Ha így van, akkor azokat is át kell tenni a megfelelő mezőkbe (ha most még a közterület nevében jelennek meg) vagy pedig rögtön a megfelelő mezőkbe kell beírni ezeket!